Metro w Dubaju działa od 2009 roku. W pełni zautomatyzowane (bez motorniczego) oferuje dwie linie. Kolejne dwie są dalej na etapie planowania.
Mimo, że tylko dwie linie, to linia czerwona to aż 50 kilometrów! Przejeżdża wzdłuż całego miasta, łącząc tak charakterystyczne miejsca na Port Lotniczy Dubaj (DXB), Dubai Mall (Burj Khalifa) czy stację ibn Battuta (popularny węzeł przesiadkowy).
Więcej o komunikacji miejskiej i poruszanie się po Dubaju zobaczysz we wpisach:
Komunikacja miejska w Dubaju
Taxi w Dubaju
Poniżej schemat linii metra w Dubaju.
rail-network-mapMimo, że oddalona od wybrzeża, przydaje się jednak podczas zwiedzania Dubaju. Poniżej kilka najbardziej charakterystycznych cech dubajskiego metra.
Godziny funkcjonowania
Metro pracuje przez 7 dni w tygodniu w następujących godzinach:
- poniedziałek – czwartek – od 5:00 do 24:00
- piątek – od 5:00 do 01:00 (w sobotę)
- sobota – od 05:00 do 24:00
- niedziela – d 8:00 do 24:00
Wagony kursują z różną częstotliwością w zależności od pory dniach. W szczytowych godzinach składy podjeżdżają co ok. 4 minuty.
Opłata za przejazd
Bardzo ważne – w metrze używamy kart NOL. Nie ma możliwości zakupu pojedynczych biletów. Opłata za przejazd uzależniona jest od ilości pokonywanych stref. Łącznie w całym Dubaju jest ich siedem, ale np. czerwona linia przejeżdża maksymalnie przez cztery. Na każdej stacji metra znajdziecie sporą liczbę automatów, a także tradycyjnych punktów zakupu kart i ich doładowywania. Szczegółowy opis oraz film znajdziecie tu – Komunikacja miejska w Dubaju.
Aby prawidłowo system pobrał nam opłatę z karty NOL należy pamiętać, że kartę odbijamy ma bramce wchodząc, a także wychodząc! To samo dotyczy kasowników w autobusach czy tramwaju. Jeśli zapomnimy odbić np. w autobusie karty przy wysiadaniu, system pobierze nam maksymalną opłatę za przejazd na danej trasie.
Poniżej zdjęcie – po prawej stronie bramki do wejścia, a na środku punkt, w którym możemy zakupić czy doładować kartę w tradycyjny sposób.
Dzieci do 5 roku życia włącznie nie płacą za przejazdy komunikacją miejską w Dubaju.
Do którego wagonu?
Należy pamiętać, że już stojąc na personie mamy oznaczone konkretne strefy. Czołowy wagon to Gold – przywilej dla osób posiadających złotą kartę NOL. Tu spora przestrzeń, możliwość podziwiania widoków przez przednią szybę. Dodatkowo wygodniejsze fotele i zwykle mała liczba osób w wagonie.
Przedziały dla kobiet, w tym z dziećmi – tu również zwykle luźno i sporo wolnego miejsca.
Pozostałe przedziały – zwykle dość mocno zatłoczone. To właśnie wagon z którego powinieneś korzystać posiadając najpopularniejszą kartę – Silver NOL.
Czy obowiązuje osobna opłata za bagaż?
Częste pytanie, z powodu kursów czerwonej linii z lotniska DXB. W metrze bezpłatnie możemy przewieźć dwie sztuki bagażu na osobę – jedną dużą walizkę oraz walizkę kabinową.
Ciekawostki
- w metrze dostępne jest bezpłatne Wi-Fi
- w metrze jest zakaz jedzenia oraz picia
- na stacjach metra znajdują się bezpłatne toalety
- zdecydowana większość stacji i tras jest nad ziemią. Z okien metra oglądamy zatem panoramę miasta
- stacje metra oraz wagony są w pełni przystosowane dla osób niepełnosprawnych